Nowości książkowe

 

 

Plakat

Nowy numer kwartalnika ETHOS

OSWOIĆ SZTUCZNĄ INTELIGENCJĘ

 

Lęk i nadzieja

 

OD REDAKCJI (fragment)

Systemy sztucznej inteligencji szybko zapełniają nasze bliższe i dalsze otoczenie i przejmują wiele funkcji wcześniejszych wytworów cywiliza­cji, oferując także nowe możliwości działania. Chociaż w otaczających nas urządzeniach elektronicznych fizycznie nie dostrzegamy obecności sztucznej inteligencji, to właśnie ona ustala naszą lokalizację, słucha i odpowiada na pytania, jakie zadajemy, „poszerza” nasze zdolności komunikowania, skraca czas, który poświęcamy na poszukiwanie nowych i ważnych dla nas informa­cji. Sztuczna inteligencja staje się też w coraz większym stopniu uczestnikiem życia społecznego. Humanoidalne roboty zaczynają sprawować opiekę nad osobami starszymi1, a tak zwane roboty empatyczne wspomagają edukację dzieci i stają się ich towarzyszami.2 Jednym z najsłynniejszym robotów humanoidalnych jest Sophia (ze względu na podobieństwo do kobiety zwana fembotem), która w październiku 2017 roku otrzymała obywatelstwo Arabii Saudyjskiej, występowała na forum Organizacji Narodów Zjednoczonych, a obecnie szuka męża.3 W czerwcu 2022 roku pracownik Google, Blake Lemoine, stwierdził, że wykorzystujący sztuczną inteligencję chatbot o nazwie LaMDA zyskał świadomość i zdolność odczuwania emocji (Google zaprze­czył, a chatbot wynajął prawnika...).4 Z wielką ostrością pojawiają się przed nami ważne kwestie: Czy sztuczna inteligencja jest kolejnym etapem rozwoju ludzkiej wolności i sprawczości, czy ich zagrożeniem? Czy rozwój sztucznej inteligencji zmierza do zbudowania bytów obdarzonych świadomością, inte­lektem i wolną wolą? Czy tworzenie sztucznej inteligencji uczy nas czegoś o naszych własnych umysłach i - wobec tego - pozwoli na ich ulepszanie? Pytania można mnożyć, ale jedno nie ulega wątpliwości: sztuczna inteligencja pozostanie z nami, a zatem nie mamy wyjścia, musimy ją- i się z nią- oswoić, jeśli nie chcemy stawać się coraz bardziej bezradni i niepewni w obliczu jej nieuchronnego oddziaływania na nasze życie.

Na czym takie oswojenie miałoby polegać? Sztuczna inteligencja tak szybko weszła na rynek, że nawet nie zdajemy sobie sprawy, w ilu używa­nych przez nas urządzeniach jest obecna. W tym sensie się z nią oswajamy: przyzwyczajamy się do niej i zaczynamy ją traktować jako (już) oczywisty i neutralny element naszego świata. Czy jednak rzecz jest aż tak prosta? Wy­daj e się, że nie, a pewne intuicje potwierdzające ten fakt znajdziemy w Słow­niku Języka Polskiego PWN: „«Oswoić» to 1. «przyzwyczaić do kogoś lub do czegoś albo zapoznać z czymś»; 2. «przyzwyczaić dzikie zwierzęta do przebywania wśród ludzi lub do służenia ludziom»”.5 Pierwsze znaczenie su­geruje, że oswajanie sztucznej inteligencji wymaga nabywania wiedzy na jej temat. „Oswoić” znaczy tu do pewnego stopnia „zrozumieć”. Problemami dotyczącymi sztucznej inteligencji z pewnością zajmują się przedstawiciele nauk ścisłych i technicznych, ale jej poznanie ma też inny aspekt: podobnie jak wszelkie artefakty, wymaga ona szerokiego namysłu filozofów, kulturoznawców, teoretyków informacji i komunikologów, socjologów, pedagogów, przedstawicieli nauk humanistycznych, a nawet teologów. Porzucamy bowiem powoli ideę, że artefakty techniczne stanowią jedynie przedłużenie ludzkiej ręki, umysłu i woli. Są one nasycone wartościami, a ich zaistnienie i funkcjo­nowanie zmienia nasz świat i nas samych.6 Badania nad sztuczna inteligencją i jej sukcesy wybitnie przyczyniły się do rozpoznania tego faktu, powodując burzliwe dyskusje z ogromną polaryzacją stanowisk, której towarzyszą równie silne emocje - tak pozytywne , jak i negatywne. Trudno spodziewać się, by „zwykły zjadacz chleba” był w stanie choć pobieżnie opanować wiedzę specja­listyczną! zrozumieć partykularne rozwiązania informatyczne, ale już namysł nad konsekwencjami funkcjonowania i wykorzystywania sztucznej inteligen­cji staje się naszym obowiązkiem właśnie jako jej użytkowników. Wszak de­cydując się na przykład na wzięcie kota, powinniśmy się nauczyć co nieco o kotach, o ich psychice, o konsekwencjach posiadania kota, o możliwych zmianach w domowych relacjach... Per analogiam można to samo powiedzieć o sztucznej inteligencji, nawet jeśli nie jest to - jeszcze - stworzenie żywe. Ważne jest przede wszystkim spojrzenie na relację człowiek-sztuczna inteli­gencja. Rysują się dwa istotne aspekty tej relacji. Pierwszy wiąże się z moż­liwością tworzenia robotów humanoidalnych czy systemów informatycznych przyjaznych bądź nieprzyjaznych człowiekowi. W tym właśnie kontekście pojawia się sugestia implikowana przez drugie słownikowe znaczenie terminu „oswoić”: przystosować „do służenia ludziom”. Postulat taki został wprost wyrażony w roku 2017 podczas zorganizowanej przez Futurę of Life Institute konferencji „Beneficial Al 2017”, która odbyła się w Asilomar w Kalifornii i zgromadziła twórców sztucznej inteligencji z całego świata. Sformułowano wówczas zasady, którymi należy się kierować rozwijając sztuczną inteligen­cję. Według pierwszej z nich „celem badań nad rozwijaniem SI nie powinno być tworzenie inteligencji nieukierunkowanej, ale inteligencji dobroczynnej”7; zasada jedenasta głosi natomiast, że „systemy SI powinny być tak projektowa­ne i tak działać, by były kompatybilne z ideałami godności, praw i wolności człowieka oraz kulturowej różnorodności”.8 Ostatnia zaś, dwudziesta trzecia zasada, dotycząca rozwoju tak zwanej mocnej sztucznej inteligencji, podkre­śla: „Superinteligencja powinna być rozwijana jedynie w służbie powszechnie wyznawanych ideałów etycznych i służyć dobru ludzkości, nie zaś jednemu państwu czy jednej organizacji”.9 Łatwiej oczywiście powiedzieć niż zrobić. I tu pojawia się drugi ważny aspekt relacji człowiek-sztuczna inteligencja, do­tyczący algorytmów, dzięki którym sztuczna oddziałuje na praktyki społeczne i organizacyjne grup ludzkich, przede wszystkim na strategie komunikacyjne, sposoby określania własnej tożsamości, modele tworzenia wspólnot przy uży­ciu pośredników cyfrowych czy sposoby sprawowania władzy i kontroli w or­ganizacjach. Warto w tym kontekście rozważyć także, w jaki sposób zmieni się nasze życie, gdy wyposażone w sztuczną inteligencję maszyny przestaną być jedynie narzędziami i staną się integralnymi częściami naszych ciał i umysłów. Z jednej strony wydaje się, że nie chcemy utracić „siebie”: świadomości i od­rębności własnego istnienia, ale z drugiej strony chcemy żyć wygodnie i bez­piecznie, zachowując jakość życia odpowiednią dla obowiązującego wzorca kulturowego. Choć sztuczna inteligencja nie jest jeszcze istotą samodzielnie myślącą, ludzkie myślenie o świecie i sam ludzki świat niewątpliwie zmieniają się w następstwie jej wykorzystania przez człowieka. Realizując pragnienie łatwości i szybkości dostępu do informacji, stajemy się jednocześnie „widocz­ni” dla cyfrowych oczu. Jak wówczas „wyważyć” granicę między korzyściami wynikającymi ze sztucznej inteligencji, a niebezpieczeństwem utraty prywatności? Obecnie to nie tylko dylemat użytkownika narzędzi elektronicznych, ale także jeden z głównych problemów cywilizacyjnych. [...]

Agnieszka Lekka-Kowalik

Mariusz Wojewoda

 

________________________

[1] Zob. M. Andtfolk, L. N y h o l m, H. Eide, L. Fagerstróm, Humanoid Robots in the Care of Older Persons: A Scoping Review, „Assistive Technology” 34(2022) nr 5, s. 518-526.

2 Zob. I. Leite, G. Castellano, A. Pereirai in., Empathic Robots for Long-term Interaction, “International Journal of Social Robotics” 6(2014) nr 3, s. 329-341.

3 Sophia ma obywatelstwo Arabii Saudyjskiej i szuka męża. Jest robotem, dobreprogramy, https://www.dobreprogramy.pl/sophia-ma-oby watelstwo-arabii-saudyjskiej-i-szuka-meza-jest- robotem,6820095894465376a

4 Zob. J. K u v e l e r, Sztucznej inteligencji jest smutno. LaMDA przekonuje, że jest „osobą", ze świadomością i życiem wewnętrznym, Onet.pl, https://kultura.onet.pl/lamda-sztuczna-inteligencja-google- twierdzi-ze-jest-swiadoma/htclckj.

5 Słownik Języka Polskiego PWN, hasło „Oswoić”, https://sjp.pwn.pl/szukaj/oswoi%C4%87.html.

6 Zob. R. L i z u t, Technika a wartości. Spór o aksjologiczną neutralność artefaktów, Wydaw­nictwo Naukowe Academicon, Lublin 2014

7 AlPrinciples, Futurę of Life Institute, https://futureoflife.org/open-letter/ai-principles/. Tłu­maczenie fragmentów obcojęzycznych - A.L.K.

8 Tamże.

9 Tamże.